De MT-leden zijn meer bezig met hun eigen ontwikkeling dan met hun afdeling. Met name de afdeling verkoop richt zich alleen op de eigen – hoge – targets, zonder daarbij rekening te houden met de logistieke reorganisatie en de mogelijkheden van logistiek. Daar komt bij dat ze op verschillende, internationale locaties werken. CEO Abigail wil dat haar MT constructief samenwerkt. Hoe begeleid je zo’n MT in die teamontwikkeling?
(Leestijd 3 minuten)
Het MT zelf heeft wel de ambitieuze mentaliteit die het hoofdkantoor zo waardeert; ze willen een high performance team worden; uitdagende doelstellingen halen in een plezierige samenwerking. Ik noem dat een dreamteam. Maar ze zijn relatief onervaren goal getters, voor de helft is dit hun eerste MT-ervaring.
Binnen het MT zijn er botsingen die de teamontwikkeling belemmeren. De laatste keer hoorde ik Abigail tegen een paar teamleden zeggen: “Jullie zijn goed genoeg, ik heb gezien wat je kan. Ik verwacht dat je nu samenwerkt.”
Gezamenlijke visie vóór basiscompetenties
Abigail wil dat ik in de teamontwikkeling de basiscompetenties beïnvloeding, communicatie en innovatief denken oppak. Maar eerst moet het team elkaar leren kennen en een heldere, gezamenlijke visie ontwikkelen om de door het hoofdkantoor opgelegde targets te realiseren. Iedereen moet werken aan dezelfde doelstelling en het moet helder zijn wat ieders bijdrage daaraan is.
De jonge managers moeten leren omgaan met de drie rollen van leider, manager en coach en er bewust mee gaan oefenen. Als leider inspireer je en deel je je visie op de toekomst met je omgeving zodat mensen aanknopingspunten zien om eraan bij te dragen. In je rol van manager zorg je dat de juiste mensen hun taken tijdig en goed uitvoeren. In je rol van coach help je mensen het meeste uit zichzelf te halen en te groeien tot hun maximale potentieel.
MT-Coaching
Omdat het team beter kan samenwerken wanneer ze elkaar beter kennen bevat het jaarprogramma voor teamontwikkeling de volgende elementen:
- Insights Discovery voor inzicht in zichzelf en elkaar.
- Wie zijn wij als team en wat is ieders bijdrage aan het team? Wat gaat er goed en wat kan beter?
- Hoe nemen we de organisatie mee?
In de eerste sessie trek ik iedereen al uit de comfortzone. Het team pikt dat goed op en springt er vol in. Een deelnemer zegt later: “Fijn dat het team de snelheid aangaf. Er werd direct ook privé gedeeld; het was ongedwongen.”
Abigails ontwikkeling
Intussen is Abigail ongeduldig. Ze vindt dat het team projecten te langzaam oppakt of dat het beter kan. Ze brengt haar eigen ideeën naar voren en zet het team onder druk.
In de eerste maanden van het programma leert Abigail daar anders mee omgaan.
Ze is al veel rustiger en wil zich ten dienste stellen van het team, anderen laten groeien en succesvol laten zijn. Daarmee wil ze de uitdagende doelstellingen van het moederbedrijf halen en haar kennende wil ze die het liefst overtreffen.
Vragen over moeilijke onderwerpen
Tijdens de laatste bijeenkomst merk ik al snel dat het programma niet aansluit zoals ik met de opdrachtgever heb bedacht. Abigail weigert mee te doen aan een opdracht die normaal veel effect heeft. Daarom gooi ik het programma om en switch naar een oefening die het team leert moeilijke gesprekken met elkaar aan te gaan. Hiervoor gebruik ik een set van vragen, afgestemd op de situatie en leerpunten van het team. Een paar voorbeelden van vragen die aan bod komen:
- Hoe verandert jouw gedrag onder druk?
- Waar moet ik me de komende tijd in ontwikkelen?
- Welk ander gedrag zou je van je collega’s willen zien om samen de resultaten te halen?
- Wat vind je op dit moment niet leuk aan je rol?
Na een voorzichtige start pakken ze het geweldig op. De kaarten geven structuur aan het gesprek en houden focus. De deelnemers benoemen onderlinge irritaties, gedoe komt boven tafel en mensen praten echt met elkaar. Het gesprek is soms emotioneel, maar intensief en verhelderend. Een prachtige middag.
Resultaat
Na afloop bedankt een van de deelnemers en zegt: “Samenwerken en team zijn thema’s geworden. Met elkaar praten over hoe het gaat ook. Het zou goed zijn om in september een vervolg te geven.”
“Ik vind het prettig dat ik niet zo hard hoef te duwen. Er ontstaat direct een gezamenlijk beeld van wat we willen zijn. Het is duidelijk wie mijn team is”, vindt Abigail. “Ik vermoed dat het anders langzamer was gegaan en dat er meer uitval was geweest. Ik vraag me af of we het als groep gered hadden, want er waren best wat botsingen.”
Wil je ook zo’n resultaat met je team? Kijk dan hier: www.ginnynijman.nl/mt-coaching/
Geef een reactie